tirsdag den 21. januar 2014

Rundstykker m. birkes

- fyldt med fuldfed hvede og de obligatoriske birkes på toppen


Hmm ja, vi kom da godtnok et godt stykke ind i 2014, før jeg meldte mig tilbage på bloggen igen, men det har, som altid, sine grunde. Lige efter nytår (allerede d. 2 januar) tog familien og jeg nemlig et smut til Norge for at stå lidt på ski weekenden over, og da vi kom hjem igen, bankede hverdagen for alvor på. Skolestart efter ferien, vejledning, lektier, undervisning, forberedelse, studieprodukter, bachelortanker, arbejde med små bøger :) og ikke mindst en forkortet og uventet deadline, som samtidig skal presses ind blandt alle de andre vigtige ting. Pyh. 

Jo jo, jeg lever endnu, men da noget skulle skæres væk i hverdagen, så måtte det blive bloggen. Jeg holder naturligvis ikke helt pause fra bloggen, men hvis i undrer jer over, hvorfor her pludselig er blevet SÅ stille, så kender I nu grunden :) 

Det betyder naturligvis heller ikke, at jeg ikke er i køkkenet, for det er jeg, i DEN grad. Faktisk mere end nogensinde. Jeg nyder det, men hader, at jeg ikke kan dele alle de spændende sager med jer endnu :) Indtil da, så må I lige nøjes med disse slump-boller, som jeg baksede sammen igår weekenden, hvor den stod i arbejdets tegn, alt imens Peter kunne nyde godt af en fri-weekend, for ikke at tale om at kunne sove længe. 24 timer i døgnet er bare IKKE nok!!!! Kender I det??

Til 12 store boller

50 g. gær
3 dl. lunken vand
2 tsk. salt
2 spsk. sukker
3 dl. sødmælk
50 g. smeltet smør
1 æg
ca. 1 kg. hvedemel

Fremgangsmåde:

  1. Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt salt, sukker, sødmælk, smeltet smør og ægget
  2. Rør halvdelen af melet i, og sigt dernæst resten i lidt efter lidt.
  3. Ælt dejen godt, og kom mere mel i, hvis dette er nødvendigt.
  4. Dæk dejen til med et klæde, og lad den hæve i ca. 1/2 time.
  5. Vend dejen ud af skålen, del den i 12 lige store dele og form dem til boller
  6. Placer bollerne på en bageplade beklædt med bageplade og lad bollerne hæve endnu en gang i ca. 1/2 time under klæde.
  7. Pensl bollerne med sammenpisket æg, drys med hvid og blå birkes og bag bollerne ved 200 grader i ca. 25 minutter.
  8. Afkøl bollerne på en bagerist.



Note: en dejlig og luftig bolle, som egner sig godt til morgenmaden. Jeg har frosset et par stykker ned, så der er boller til næste weekend. Og her skal det lige siges, at de kun bliver endnu mere som rundstykker, når de lige har fået en tur på frys :) Dejlig nemt, hvis man ellers har nok plads i fryseren. #jegglædermigtilatfåetstorthusmedenstorfryser

4 kommentarer:

  1. Dejligt med morgenboller der minder om dem fra bageren :-)

    Bager du dem i varmluft eller alm. ovn? :-)

    Elsker din blog. Har prøvet dine chokoladeboller og de var en kæmpe succes :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke? De minder dog allermest om dem fra bageren, når du har haft dem en tur i fryseren. Indtil da er er "bare" dejligt luftige og bløde indeni og med en let crispy skorpe. YUM :D

      Jeg bager dem i alm. ovn - altid alm. ovn, da min varmluft er noget sp utilregnelig :)

      Tak for roserne - dejligt at du synes om opskrifterne og ikke mindst har prøvet nogle af med succes ;)

      Slet
  2. Hvor ser de lækre ud! Den opskrift skal helt sikkert prøves til weekenden! Lotte bliver 30 og jeg bringer morgenbrød! cookiecrumble, kagebage inspirationskilde no. 1 <33

    SvarSlet
    Svar
    1. De var nu heller ikke tossede ;) Guuuud, Lotte den gamle krage ;) Du må hilse hende mange gange fra mig, og ønske hende tillykke. Skal I så rigtig ud og dynge hende til i gaver, morgensang, kram og peber? :P

      iiih, du er skøn, er du <3

      Slet