fredag den 21. februar 2014

Koldhævede Pølsehorn

- med et strejf af hørfrø


Ja lige i tiden er hørfrø meget brugt herhjemme, men det skyldes måske, at jeg for noget tid siden købte en kæmpe sæk på tilbud i Aldi. De skal naturligvis bruges, for ikke nok med at de smager godt, og giver lidt struktur til brødet, så ser det altså også lidt fint ud, med de små mørke prikker i en lys og blød dej. Muuuums. 

Nå, men i igår fik jeg altså en ustyrlig lyst til pølsehorn, men da jeg ikke orkede ventetiden ift. hævning, så besluttede jeg mig for at udsætte bagningen til idag, og valgte derfor at smække en omgang koldhævet dej sammen igår aftes, inden jeg driblede i seng.  Rimelig smart, hvis du spørger mig, for bim, bam, busse - lynhurtig som en ninja, og der er friske og nybagte pølsehorn til madpakken, frokosten, fryseren eller bare til weekend-nydelse. Uuuhm. 

Opskrift til ca 16 pølsehorn

30 g gær
5 dl kold vand
1 spsk fint salt
2 spsk sukker
50 g hørfrø
ca. 600 g hvedemel
8 pølser (delt i to)
+ ketchup
1 sammenpisket æg

Fremgangsmåde: 
  1. Rør gær, salt og sukker ud i vandet
  2. Tilsæt hørfrø og halvdelen af hvedemelet - rør dejen til en klistret masse
  3. Tilsæt resten af hvedemelet lidt efter lidt, indtil du opnår den rette konsistens. 
  4. Dejen skal være let klistret, men stadig fast, og IKKE flydende
  5. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den på køl natten over (mindst 8 timer)
  6. Vend dejen ud på et meldrysset bord, rul den ud i ca 1 centimeters tykkelse og skær xx trekanter ud
  7. Del pølserne i to, så du får dobbelt op på pølser
  8. Smør lidt ketchup ud på dej-trekanterne, placer pølsen i den brede ende og rul sammen til små horn
  9. Placer hornene på en bageplade beklædt med bagepapir og lad dem hæve under klæde i ca. 30 minutter
  10. Pensl hornene med sammenpisket æg og bag dem ved 200 grader i ca 20 minutter 



Note: en lækker og svampet pølsehorns dej, som har en helt igennem lækker struktur. Både i form af de små lækre hørfrø, men også grundet den lækre og kølige overnatning i kølesabet, hvor de nyttige mikroorganismer rigtig kan få lov at udfolde sig. JEG ER FAN! Ikke nok med, at koldthævet brød er og bliver en favorit, så er disse basser med pølser i midten altså også en ret god kandidat! Gud hvor har jeg savnet en omgang hjemmelavede pølsehorn, og nu er de her - og der er nok til madpakkerne i næste uge ;)  

Eneste ulempe ved disse svende er, at de kan være en smule vanskelige at arbejde med, da dejen er en smule klæg. De bliver derfor ikke helt så fine, som ved en almindelig dej til pølsehorn. Jeg kunne i hvert fald ikke få dem helt så yndige, som jeg gerne ville, men de smager nu dejligt alligevel, kønne eller ej :) 

4 kommentarer:

  1. Den eneste ulempe ved de pølsehorn er, at de ikke befinder sig i mit køkken lige nu :-D :-D
    Mmm, elsker pølsehorn. God idé med hørfrøene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhææ, ja tak for tippet. Det kunne da være, at jeg lige skulle skrive den på ulempe-listen nederst i indlægget ;)

      Slet
  2. Uhm jeg tror da vidt nok de der pølsebrød skal på min madpakke-bageliste, så jeg har lidt til om eftermiddagen, når det begynder at være hårdt på studiet ;) De ser virkelig lækre ud! Kog endelig forbi min søsters og min blog, vi har alt fra syndige kager til sund mad og sundere kager (www.colorfulfunliving.blogspot.dk)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som en dejlig idé ;) Og jeg kan love dig for, at de er gode som studie'haps ;)
      Uuhhh, spændende. Jeg kigger forbi ;)

      Slet