søndag den 13. april 2014

Mørke Morgenbrud

- med solsikkekerner og groft knuste rugkerner


Og ja, det er med en af de lækre nyheder fra Amo :) For da Sabina lavede disse lækre Morgenboller med kakao den anden morgen, ja så kunne jeg da ikke dy mig. Jeg måtte også igang med koldhævningen igen. Den har nu også været lidt på standby den sidste tid, men hvad har IKKE været på standby den sidste tid? Hmmm. Ja altså lige med undtagelse af mig og studiet? 

Nå, men jeg kan ikke blive ved med at undskylde stilheden herinde - eller det kan jeg måske nok, men det kommer der ikke meget ud af. Det er, som det er, og I må tage til takke med de få ting, der er så heldige at nå herind, for de der timer i døgnet, dem bliver der bare ikke flere af!!!!

Oh well, det ændrer ikke på, at man skal spise lidt engang imellem, selvom det godt nok ikke er noget der prioriteres alt for højt i de stressede perioder. Dog er jeg så heldig, at have dannet gruppe (i hjemkundskab) med en helt fantastisk dame, som værdsætter og prioriterer hygge ligeså højt som mig. Vi knokler i denne tid (udover at få vores Bacheloropgave færdig ved siden af timerne på studiet) nemlig med at færdiggøre vores emnebeskrivelser til Hjemkundskabseksamen, og da det betyder lange dage på skolen (fredag i sidste uge fra 8.00-17.30), så er det altså nødvendigt med hygge og forkælelse (og slik). Igen i torsdags blev det som forventet til en lang dag, og jeg havde derfor medbragt disse skønne boller til morgenhyggen, hvor flere af veninderne fra studiet også kom forbi til en god start på dagen med nybagte og lune boller, varm kaff' og lidt sladder :) Bollerne er, som I nok kan regne ud, lavet med inspiration fra Sabinas mørke skønheder. 

Opskrift til 18 stk. 

50 g gær
8 dl vand
4 spsk kakao
2 spsk sirup
2 tsk groft salt
2 dl solsikkekerner
4 dl groft knuste rugkerner (Amo)
+ hvedemel for resten (ca. 1 kg.)

Fremgangsmåde: 
  1. Rør gæren ud i vandet og tilsæt kakao, sirup, salt og solsikkekerner
  2. Rør de 4 dl groft knuste rugkerner ud i den våde blanding og tilsæt dernæst hvedemelet lidt efter lidt
  3. Ælt dejen godt igennem og dæk den til med husholdningsfilm
  4. Stil skålen på køl natten over
  5. Tag dejen ud af køleskabet og placer den med to spiseskeer på en bageplade beklædt med bagepapir
  6. Lad bollerne efterhæve imens ovnen varmes op til 210 grader
  7. Bag bollerne i 12-15 minutter eller til de lyder hule og føles sprøde når du banker på dem
  8. Lad bollerne afkøle på en bagerist, men spis de første skønheder lune - og med smør :) 


Note: en mørk og sprød lækkerhed, som dufter skønt af kakao både før, under og efter bagning, men som ikke smager igennem af det. Jeg frygtede lidt, at bollen ville blive for sød (til morgenmad), men det var slet ikke tilfældet. Nogen gange glemmer jeg vist, at kakao ikke søder, men man får vist bare en association til sukker og søde sager, når noget dufter af kakao/chokolade - jeg gør i hvert fald :) Desuden får bollerne en ekstra dejlig sprødhed og krumme gennem de groft knuste rugkerner, og hvilken lækker måde at få mere tekstur i sit brød på. Jeg er fan, og det er bestemt ikke sidste gang, at de skal vendes i en omgang dej :)

Jeg valgte at doble Sabinas portion op, da jeg vidste, at der kunne støde flere til morgenmadshyggen, men en god portion blev også smidt i fryseren. Du kan altså vælge at halvere denne portion, og samtidig få 8-9 lækre boller :)

RIGTIG GOD SØNDAG FOLKENS :) Ps. lad mig endelig høre, hvad I fordriver søndagen med, for her er vejret desværre ikke så godt. Overspringshandlings-ideer modtages gerne :) 

14 kommentarer:

  1. Uhm, de er sikkert gode med kakaoen i. Måske med brie på? Eller en skimmelost og en gang mandler i honning, man siger jo at skimmelost og choko er en umami-match made in heaven B-)

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. De er nemlig ret lækre :) Ooooh yes - den med brien havde jeg da SLET ikke tænkt ind i mine indkøbsplaner! HALLO - det må jeg altså lige huske til næste gang. Åååh jeg craver brie nu!!!

      Slet
  2. jeg kæmper med en migræne.....det er vel ikk en overspringshandling du gider kopiere??! :/
    // Rikke //

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh nej for pokker da :( Nej tak du - jeg springer let og elegant over. Håber du er kommet helt ovenpå igen!

      Slet
  3. Netflix og opskriftssøgning....
    Har haft gæster i weekenden, så nu lader jeg bare op til næste uges arbejde, som heldigvis er kort!
    /Lene
    P.S. God ide med kakao i bollerne - det skal afprøves.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh det lyder som en dejlig måde at tilbringe søndagen på. Jeg håber denne weekend bliver sådan for mig ;) *knokler løs med BA for at tillade mig selv lidt påskeferie :)

      Slet
  4. Er det solsikkekerner eller græskarkerner, du bruger, og er det 3 dl eller 4 dl rugkerner? Ingrediensliste og opskriftsbeskrivelse matcher ikke helt hvad de to ting angår. :-)

    Håber, at du kan stå for opklaringen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du går ud fra ingredienslisten, så er du på rette vej ;) Jeg rettede mængderne til undervejs, men fik så kun rettet til i ingredienslisten, og ikke i fremgangsmåde. Godt du gjorde mig opmærksom på det ;) Det er rettet med det samme ;)

      Slet
    2. Tak, Kristine. :-) Opskriften skal nemlig afprøves, så måtte lige spørge ind til det forskellige.

      God arbejdslyst med BA-skrivningen og rigtig god og afslappende påske.

      Slet
    3. Velbekomme Karina :) God påske til dig også :)

      Slet
  5. Øv - disse blev ingen succes for mig.
    Måske jeg har kommet for meget hvedemel i dejen, for de er blevet tunge og klæge.
    Er dine lette?
    Ærgerligt for jeg havde set rigtig meget frem til en god bolle her til morgen.
    Vh Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Øv, det lyder ikke rart :( Altså jeg vil ikke kalde dem for vanvittig luftige, ligesom ikke-koldthævede boller bliver det, men de er absolut ikke klæge. Langt fra. Jeg synes oftest, at koldthævede boller har en tendes til at blive en anelse mere tunge end alm. boller, men klæg, slet ikke:( Men jeg tænker tværtimod, om du har brugt for lidt hvedemel??

      Slet
    2. Intet er så galt, at det ikke er godt for noget :-)
      Min datter og svigersøn kom lige forbi, han var sulten og spiste fluks to af de tunge boller med velbehag..... Han har nu fået 12 boller med hjem, så kan bollerne blive lunet påskemorgen i sommerhuset :-)
      Jeg synes ikke dejen kunne tage mere hvedemel. Jeg benytter ofte koldhævet dej, når jeg skal bage boller, men plejer ikke at bruge rugkerner og kakao.
      Skidt pyt - det er altid godt at forsøge noget nyt.
      God påske til dig!
      Vh Ulla

      Slet
    3. SÅDAN ;) I bedste stop spild af mad ånd ;)

      God påske Ulla :)

      Slet