onsdag den 25. februar 2015

Green Peas and Beans

- fuld af saft og kraft


Uhm for en forårsbasker. Jeg er vild med spidskommen, vild md bønner, vild med sesamfrø og vild med indiske krydderier... Med andre ord - jeg er vild med denne salat - så vild, at jeg har spist den i tre dage i træk ;) Nåeh ja, det kan selvfølgelig også have lidt at gøre med, at jeg lavede en kæmpe portion, meeeeen det blev den altså ikke dårligere af ;) Tværtimod - det er altid godt med ekstra til madpakken.

Nå, men opskriften skal I jo også have. Det er en lækker lille grøn sag, som kan varieres ud i det uendelige. Jeg nappede lidt af det, jeg havde på lager - lige med undtagelse af spidskålen, som jeg fik handlet ind til formålet. 

Opskrift til 3-4 portioner 

1/3 spidskål
2 forårsløg
1 1/2 dl ærter (gerne fra frost)
1 håndfuld sukkerærter
1 dåse bønner 
2 spsk avocadoolie
1 tsk citronsaft
1 knsp spidskommen
1 knsp garam marsala 
Salt og peber 

Fremgangsmåde 
  1. Rens, skyl og snit spidskål og forårsløg fint
  2. Bland i en skål kål og forårsløg sammen med ærter og sukkerærter
  3. Hæld bønnerne ud i en si og skyl dem fri for lage
  4. Bland olie, citronsaft, spidskommen, garam marsala, salt og peber sammen til en skøn dressing og vend det i salaten
  5. Fordel dressingen jævnt og kom til sidst bønnerne i 
  6. Drys afslutningsvis salaten med sesamfrø og vend det hele rundt en sidste gang




Note: Bønner, kål, olier, frø og grøntsager - ene gode sager. Det kan ikke gå galt, og hvis du synes, at salaten mangler kød, så kan det med fordel tilsættes. jeg vil anbefale at tilsætte en omgang kyllingestrimler, da jeg forestiller mig, at det vil passe perfekt til sammensætningen af krydderier i dressingen. Prøv dig frem - og vurder selv ;) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar