onsdag den 24. februar 2016

Balance Majsbrød

- med græskarkerner og ferie-ro


Herhjemme er ferien for alvor skudt i gang, og jeg kan allerede vinge en hel del af min to-do liste, heldigvis flest af de praktiske og lidt kedelige ting, så nu kan alle de hyggelige ting bare komme an. 
Trappen har fået en make-over, fodlisterne er malet, bordpladen på badeværelset er olieret, der er bagt brød og pandekager og planterne er plantet om. I dag forkæler Chillum og jeg os derfor med en omgang rundstykker hos mor og far og slutter af med en god, lang gåtur med hundene. Se det er rigtig feriestemning :) 

Nå, men gårsdagens bagværk blev dette lækre og luftige majsbrød. Jeg var nemlig så heldig at få tilsendt en lækker mel/bagepakke fra Grøn Balance. Den indeholdt både hvede og rugmel, rugkerner, frø og olivenolie - den perfekte pakke til vinterferien og hyggelige stunder i køkkenet, hvis du spørger mig :) 

Og fordi det er ferie og solen skinner, så skal I naturligvis have opskriften på det brød, jeg fik bakset sammen, for det blev faktisk ret vellykket, hvis jeg selv skal sige det. Så har I tid og lyst (og endda måske også ferie), så har I også muligheden for at give jer i kast med det. Det er et perfekt brød til morgen, eftermiddags og/eller aftenskaffen, hvad enten du har ferie eller ej. Bare et hint ;) 

Opskrift til ét stort brød (eller to mindre)

50 g gær
1 dl lunken vand
3 dl mælk
2½ tsk salt
3 tsk sukker
1 dl Grøn Balance olivenolie
1 dl Grøn Balance græskarkerner  + ekstra til topping 
300 g fuldkorns majsmel
+ Grøn Balance hvedemel
+ sammenpisket æg til pensling

Fremgangsmåde

  1. Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt dernæst mælk, salt, sukker og olie
  2. Vend majsmel og græskarkernerne i og tilsæt som det sidste hvedemelet lidt efter lidt, indtil du har en blød og elastisk dej
  3. Ælt dejen godt i gennem og lad den hæve et lunt sted og under klæde i ca. 1 time
  4. Efter endt hævning vendes dejen over i en brødform (eller to) og hæver igen - ca. ½ time
  5. Varm ovnen op til 190 grader og pensl dernæst brødet med sammenpisket æg, drys med græskarkerner og rids toppen med en skarp kniv
  6. Bag brødet i ca. 30-40 minutter og lad brødet køle af på en bagerist 


Note: et lækkert, lyst og sprødt brød, som passer perfekt til både morgen, eftermiddags og aftenskaffen. Har du mere lyst til at lave dejen om til boller eller små brød, så kan du fint gøre det. Jeg forestiller mig, at de vil være helt eminente som madpakkebrød også. 

Sponsoreret indlæg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar