onsdag den 21. august 2013

Speltboller m. mandler

- en knasende og mættende fornøjelse


Og det er hvad enten den ender på morgenbordet eller i madpakken! Herhjemme er der jo lavet en aftale om, at jeg skal sørge for Peters madpakke i et år - hvor jeg til gengæld fik min dejlige røremaskine af ham. I mine ører var det jo en fabelagtig aftale, da jeg jo egentlig havde regnet med, at jeg kom til at smøre den madpakke under alle omstændigheder. 

Oh well, jeg fik min elskede røremaskine, og derfor skal madpakkebollerne naturligvis være hjemmelavet og hjemmerørt i det fabelagtige maskineri. Sidste uges madpakkebrød blev disse herlige Grove Gulerodsflútes, og denne uge er det så disse skønne speltboller, som I nu skal have opskriften på. 

Opskrift til 14 små boller

30 g. gær
3 dl. letmælk
1½ dl. kærnemælk
1½ tsk. groft salt
½ dl. olie
150 g. grahamsmel
200 g. fuldkornsspeltmel
ca. 300 g. hvedemel
150 g. mmandler, hakket
+ mælk til pensling

Rør gæren ud i det kolde mælk og tilsæt dernæst kærnemælk, salt og olie. Rør grahamsmel og speltmel i, indtil du har en klistret dej. Hæld de grofthakkede mandler i, og som det sidste tilsættes hvedemelet lidt efter lidt, og ælt indtil du har en homogen og smidig dej. 

Lad dejen hæve lunt og under klæde i 1 time, hvorefter den slås ned på et meldrysset bord, deles i 14 lige store dele, som formes til fine runde boller, og placeres på en bageplade beklædt med bagepapir. Snit et skarpt snit på tværs af hver bolle, og lad dem hæve endnu en gang. Denne gang i ca 20 minutter. 

Pensl bollerne med mælk, drys med sigtet speltmel og bag bollerne ved 200 grader i ca. 25 minutter.




Note: lun dem i ovnen, rist dem på brødristeren eller spis dem kolde - hvad end du gør ved dem, så kan det nærmest ikke gå galt. Husk smør....eller nutella.....eller ost...... OG KAFFE! :) Det er vigtigt :) 

8 kommentarer:

  1. Uhm num num! Plejer egentlig bare at vælte lidt sammen efter lyst når jeg bager - men tror bestemt min lyst går i retning af spelt næste gang ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det plejer jeg nu også at gøre. Bare at vælte lidt af det sammen, som nu lige er i skabene :) Det er også, hvad jeg har gjort denne gang. Forskellen er nok bare, at jeg notere ned undervejs :) haha :) Men ja, brug da lige lidt speltmel næste gang - det lønner sig :D

      Slet
  2. Hvor mange gram mandler har du brugt, det er ikke i opskriften :)
    Må helt sikkert prøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uuups. Det er hermed tilføjet. 150 g. mandler brugte jeg :-)

      Slet
  3. Lækker kristine :) min mormor, morfar og farmor skal se huset for første gang i dag. Det kan være at de skal have disse boller serveret!

    SvarSlet
    Svar
    1. UHm - de er virkelig lækre ! Jeg håber du fik dem lavet til dine bedster, og at de synes om huset ;) (kan man andet, siger jeg bare?) :)

      Slet
    2. De er lige draget hjem med hver deres pose boller :) De blev super gode! åha de synes at huset er noget så dejligt kan du tro.

      Slet
    3. EEEEEJH hvor godt :) Dejligt de smagte jer! Herhjemme er de også et kæmpe hit ;)
      iiih ja - det tænkte jeg da nok. Og som jeg skrev tidligere - kan man andet? :) NÆÆÆÆH!!! :D

      Slet